CPVC چیست؟ مقایسه CPVC با UPVC

05 فروردین 1403 ساعت 13:10

پلیمر cpvc چیست و کاربرد آن

از نظر مفهومی ، CPVC یک هموپلیمر PVC است که در معرض یک واکنش کلرینگ قرار گرفته است. به طور معمول ، کلر و PVC مطابق با مکانیسم اصلی رادیکال آزاد واکنش نشان می دهند ، که با روشهای مختلف با استفاده از انرژی حرارتی و یا UV ایجاد می شود.
در PVC ، یک اتم کلر 25 درصد از محل های پیوند در استحکام ساختمان کربن را اشغال می کند ، و مابقی مکان ها توسط هیدروژن پر می شوند. CPVC با PVC متفاوت است از آنجا که تقریبا 40 درصد از محل های پیوند در ساختمان  با اتمهای کلر پر شده اند. اتم های کلر اطراف ساختمان کربن CPVC ، اتمهای بزرگی هستند که زنجیره را از حمله محافظت می کنند.میزان کلر PVC پایه می تواند از 56.7 درصد به 74 درصد افزایش یابد ، اگرچه به طور معمول بیشتر رزین های CPVC تجاری دارای 63 تا 69 درصد کلر هستند.

 

پلاستیک CPVC

ویژگی پلیمر cpvc

 مقاومت در برابر دما

با افزایش مقدار کلر در CPVC مقاومت آن در برابر حرارت افزایش می‌یابد. به طوری که میزان تحمل حرارتی لوله CPVC تا 30 درجه سانتی گراد بیشتر از UPVC است.

مقاومت شیمیایی CPVC

CPVC ذاتاً از نظر اسیدها ، پایه ها ، نمکها و هیدروکربن های آلیفاتیک بی اثر است. این مقاومت شیمیایی ذاتی ، همراه با دما و مقاومت در برابر فشار آن است که استفاده از آن را در انواع کاربردهای صنعتی و تجاری امکان پذیر می کند.

خواص ضد شعله CPVC

CPVC در مقاومت در برابر آتش شبیه به PVC است. معمولاً اشتعال آن بسیار سخت صورت می گیرد و وقتی در شعله مستقیمی قرار ندارید ، خاموش می شود.
با توجه به محتوای کلر آن ، سوزاندن CPVC ، چه در آتش سوزی و چه در فرآیند دفع صنعتی ، می تواند منجر به ایجاد دیوکسین های کلر شده و دی بنزوفورانهای پلی کلر شده به طور مشابه خطرناک شود ، که هر دو محیط زیست و بدن جانداران انباشته می شوند و قابل تخریب نیستند.

 

کاربردهای مهم CPVC

CPVC ترکیبی انعطاف پذیر و تطبیق پذیر است که با استفاده از انواع روش‌های فرآیندی اکستروژن و قالب تزریق قابل تولید است.

 

لوله CPVC

حداکثر دمای قابل تحمل برای لوله های پی وی سی  طبق استاندارد ASTM، 60 درجه سانتی گراد می باشد. لوله های CPVC می توانند تا دمای نزدیک به 90 درجه  مورد استفاده قرار گیرند و برای انتقال آب گرم مناسب می باشند.

 

 
شرایط فرآیندی و تولید لوله های CPVC


با استفاده از ماشین آلات اکستروژن دو ماردون تولید می شود.مارپچ این اکسترودر ها می بایست از پوشش کروم قوی تر به منظور افزایش طول عمر برخوردار باشد. همچنین هر مارپیچ باید از طراحی به خصوص برای ایجاد برش مناسب برخوردار باشد، قالب و گیربکس نیز از دیگر اجزایی هستند که به طور ویژه باید برای CPVC  طراحی شده باشند.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved