پروفیل‌های پلاستیک

13 فروردین 1403 ساعت 13:15

پروفیل می تواند به دو گروه پروفیل های ساده و فنی و پروفیل در و پنجره UPVC تقسیم شود. انواع دیگری از پروفیل ها از جنس ای بی اس، پلی آمید، پی کربنات و... نیز با کاربردها مختلف ساخته می شوند اما پی وی سی به علت ارزان بودن، در دسترس بودن و خواص مناسب اغلب محبوب تر است.

پروفیل های ساده و فنی:

بسیاری از پروفیل هایی که در گذاشته از جنس آلومینیوم ساخته می شد امروزه در حال جایگزینی با پروفیل های UPVC هستند از جمله می توان به پروفیل مورد استفاده در گلخانه ها اشاره کرد. کاربرد پروفیل های ساده و فنی بسیار گسترده است از داکت پی وی سی استفاده شده در ساختمان گرفته تا ساخت انواع پروفیل برای کاربرد الکتریکی و ... 

تولید پروفیل های ساده و فنی از نظر تجهیزات نیاز به سرمایه گذاری تقریبا متوسطی دارد، اگر چه این محصولات با گرانول نیز قابل تولید هستند اما اغلب به علت نیاز به تغییر و طراحی فرمولاسیون و درصد کربنات کلسیم از روش تولید با کامپاند استفاده می شود، در روش تولید کامپاند ابتدا نیاز است تا کامپاند توسط تولید کننده تولید شود که این نیاز به تهیه میکسری دارد که عمدتا در حدود 10 تا 30 هزار دلار هزینه خواهد داشت. در مرحله بعد کامپاند باید توسط دستگاه اکسترودر دو ماردون که در این مورد عمدتا دو ماردون کونیکال می باشد تولید شود، این اکسترودر ها به طور میانگین در حدود 30 تا 40 هزار دلار در بازار قیمت دارند. قالب پروفیل های سخت ساده و فنی نیز نیاز به کالیبراتور دارد البته که هزینه قالب این نوع پروفیل ها نسبت به پروفیل در و پنجره کمتر است اما باز هم می تواند بین 4 تا 10 هزار دلار هزینه در بر داشته باشد. 

حجم سرمایه گذاری برای راه اندازی خط پروفیل:

برای تولد پروفیل های ساده و فنی سرمایه گذاری کمتر از 100 هزار دلار خواهد بود، عمدتا برای راه اندازی هر خط تولید بسته به برند و ظرفیت آن در حدود 50 هزار دلار سرمایه گذاری نیاز است.

 

پروفیل در و پنجره UPVC

تولید محصول پروفیل در و پنجره پی وی سی از جمله محصولاتی است که با چالش بیشتری نسبتا به سایر محصولات PVC همراه است زیرا که اولا گسترش این محصول از سال 2000 شدت گرفته و در نتیجه دانش و تخصص در مورد آن در بسیاری از کشورها هنوز تکامل نیافته دوما در ساخت این محصول نیاز به رعایت اصول استاندارد و مهندسی بیشتری است، زیرا که این محصول در ساختمان به کاربرده شده و خواص فیزیکی، مکانیکی و ظاهری آن باید پایدار باشد.

راه اندازی خط تولید پروفیل در و پنجره نسبت به اغلب محصولات پی وی سی نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد، شاید بتوان بعد از خطوط تولید ورق که در برخی موارد تا چند میلیون دلار هزینه دارد، تولید پروفیل در و پنجره را در رتبه دوم جای داد. دلایل این موضوع را می توان موارد ذیل دانست.

1-سرمایه گذاری مورد نیاز برای تهیه میکسر پی وی سی برای پروفیل در و پنجره اغلب از سایر میکسرها بالاتر بوده و اغلب به میکسرهایی با حجم بالاتر و کیفیت بالاتری نیاز است که در حدود 30 تا 100 هزار دلار هزینه به دنبال خواهد داشت.

2-اکسترودر مورد استفاده برای تولید پروفیل در و پنجره اغلب از نوع پارالل است و این نوع اکسترودر ها نسبت به اکسترودر کونیکال گران تر هستند، اکسترودر پارالل می تواند در حدود 50 تا 70 هزار دلار بسته به نوع و ظرفیت آن قیمت داشته باشد، البته اگر بخواهید از برند های اروپایی این نوع اکسترودر را تهیه کنید با تا چند 100 هزار دلار هزینه کنید.

3-برای تولید پرفیل در و پنجره حداقل نیاز به سه دست قالب است، این قالب ها اغلب از هزینه بالایی برخودار هستند، شاید برای هر محصول دیگری بتوانید قالب را از شرق آسیا تهیه کنید اما برای پروفیل در و پنجره باید به سمت غرب آسیا و حتی اروپا وارد شوید...!!! قالب پروفیل در و پنجره بسته به کیفیت می تواند چند ده  هزار دلار هزینه به دنبال داشته باشد.

4-فرمولاسیون اختصاصی و گران، در مورد پروفیل در و پنجره نمی توان از میزان بالایی کربنات کلسیم در فرمولاسیون استفاده کرد این موضوع سبب می شود تا هزینه تمام شده فرمولاسیون افزایش یابد از طرفی برای رقابت باید تکونولوژی بالایی در فرمولاسیون استفاده کنید تا نتیجه دلخواه را کسب نمایید.

5-نیاز به تجهیزات کنترل کیفی و هزینه های تست بالا، یک بار تست زنون برای پروفیل پی وی سی می تواند تا 50 میلیون هزینه داشته باشد، از طرفی تولید بسیاری از محصولات پی وی سی را در ابتدا می توان بدون تجهیزات آزمایشگاهی انجام داد اما در مورد پروفیل در و پنجره به دلیل حساسیت بالا باید حداقل چند دستگاه آزمایشگاه از جمله تست ضربه، تست رنگ و... را تهیه کرد که خود سبب بالا رفتن هزینه اولیه خواهد شد.

 

حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای تولید پروفیل در و پنجره:

برای تولید پروفیل در و پنجره حداقل به سرمایه ای در حدود 200 هزاردلار نیاز است که در عمل و برای رقابت با سایر برند ها این عدد می تواند تا چند برابر افزایش یابد.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved