لوله و اتصالات پلیمری

13 فروردین 1403 ساعت 13:04

 

 

 

لوله های پی وی سی به علت مزایای بسیاری که دارند امروزه در صنایع مختلفی ازجمله ساختمان سازی،کشاورزی و صنایع موادغذایی و.. کاربرد دارد.لوله های پی وی سی به معنی امروزی ازحدود سال ۱۹۳۵ تولید شده اند اما برای اولین بار لوله های نرم که عنوان تیوپ شناخته می شوند درسال ۱۹۳۲ تولید شدند. لوله های پی وی سی از مزایای بسیاری ازجمله ارزان بودن – مقاومت دربرابر مواد شیمیایی -عمربالا و مهمتراز همه انعطاف پذیری در تغییر فرمولاسیون برخوردارند.به این معنی که با تغییر درمواد تشکیل دهنده فرمولاسیون پی وی سی، میتوان لوله هایی با خواص متنوع تولید نمود.امروزه مهمترین لوله های پی وی سی،لوله ی های UPVC-CPVC هستند. همچنین لوله های OPVC در دهه های اخیر معرفی شده اند.

۱=لوله های  UPVC یا Unplasticised poly vinyl chloride  لوله هایی هستند که درآنها از نرم کننده استفاده نشده وازنوع پی وی سی سخت می باشند. این لوله ها برای مصارف مختلفی ازجمله انتقال آب آشامیدنی ،فاضلاب و مصارف صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. لوله های UPVC به دو دسته ی عمده تقسیم بندی می شوند که به کلاس Schedule معروف است. schedule40 و schedule80 دو دسته مهم از لوله های پی وی سی هستند. قطرلوله schedule80 ضخامت بیشتری داشته و برای کاربردهایی که نیاز به فشار بالاتری دارند استفاده میشود.همچنین دو کلاس دیگر که schedule20 و schedule120 هست ،نیزوجود دارد که جهت مصارف خاص تر مورد استفاده قرار میگیرد.

لوله های UPVC دمای تا 60درجه سانتیگراد را تحمل کرده وازنظر فشار بسته به نوع کلاس و سایز لوله بین 2.5 تا 16 بار را تحمل میکند. البته فشار قابل تحمل برای لوله های UPVC بسته به نوع  اتصالات مورد استفاده نیز می باشد که دراین مورد باید با سازنده لوله مشورت شود.

2-لوله های CPVC =CPVC با کلردار شدن پی وی سی تولید می شود،افزایش میزان کلر پی وی سی باعث شده این مواد مقاومت ضربه ی بالاتری یافته و دمای بالاتری را تحمل کند

لوله های CPVC  نیز مانند لوله های  PVC در دو کلاس schedule40 و   schedule80 تولید شده و برای انتقال آب سرد و آب گرم مناسب هستند.لوله های CPVC  برای استفاده تا دمای حدود 90درجه سانتیگراد مناسب می باشد.

3-لوله های OPVC یا اورینتد پی وی سی،لوله هایی هستند که در فرآیند اورینتد شدن پی وی سی تولید میشوند. این لوله ها برای کاربردهایی که نیاز به  تحمل فشار بالاتری نسبت به فشار عادی دارند استفاده میشوند.

4-لوله های پی وی سی اصلاح شده، به لوله هایی گفته می شوند که درآنها از مواد و افزودنیهای خاصی استفاده شده که سبب میشود درمقابل فشار و ضربه تحمل بالایی داشته باشند. این لوله ها درموارد صنعتی وکاربردهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند.لوله های پی وی سی بطورکلی با فرآیند اکستروژن تولید می شوند.درتولید این لوله ها مواد پی وی سی با افزودنیهای مورد که اغلب شامل استابلایزر -روان کننده-وکس و اصلاح کننده های ضربه-کمک فرآیند و... می باشند تولید می گردد.

خط تولید پی وی سی معمولا شامل اکسترود، قالب و کالیبراتور-کشنده -کاتر و استکر می باشد.

 تولید لوله پی وی سی با چالش هایی روبروست که استفاده از دانش فنی و مشاوره های تخصصی میتواند این چالش هارا برطرف نماید امروزه لوله پی وی سی یک محصول رقابتی محسوب شده و داشتن دانش فنی که به تولید یک کحصول باکیفیت وبهینه منجر می شود اهمیت بسیار زیادی دارد.گروه پلینو با تجربه راه اندازی و مشاوره ده ها کارخانه لوله و اتصالات پی وی سی این امکان را برای شما عزیزان در زمینه ی همکاریهای بیشتردر تولید و ارائه خدمات تخصصی برای انواع لوله و اتصالات فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر باما درتماس باشید.

 

نوع لوله

تحمل دمایی بدون فشار(سانتی گراد)

تحمل دمایی تحت فشار(سانتی گراد)

پلی اتیلن

38

82

پلی پروپیلن

38

82

پی وی سی

38

60

سی پی وی سی

82

82

ای بی اس

38

82

 

 

 

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved