آنتی اکسیدان آرایشی و بهداشتی

20 اسفند 1402 ساعت 14:59

آنتی اکسیدان‌های (Antioxidants) یکی از مواد اولیه مهم در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی هستند. آنتی اکسیدان از فاسد شدن لیپید، پروتئین، روغن‌ها و به طور کلی مواد موجود در فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی جلوگیری کرده و سبب افزایش کیفیت و اثر گذاری بهتر آن می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در محصولات مراقبت پوست سبب به سلامت و جوان ماندن پوست کمک کرده و لکه شدن پوست در اثر نور خورشید نیز جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان طبیعی از ریشه، میوه و دانه گیاهان استخراج می‌شوند. ویتامین E، ویتامین C، عصاره طبیعی چای سبز و ... از مهم ترین آنتی اکسیدان‌های مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی هستند.

 

آنتی اکسیدان آرایشی و بهداشتی چیست؟

رادیکال آزاد یک گونه بسیار فعال است که در صورتی که مهار نشود سبب آسیب به بافت پوست شده و فرآیند پیری پوست را تسهیل می‌کند. در واقع یکی از دلایل اصلی پیر شدن پوست افزایش میزان رادیکال آزاد در پوست و کاهش آنتی اکسیدان‌ها است. اگر به هر شکلی فرآیند ایجاد رادیکال آزاد کم یا کنترل شود پوست به مدت بیشتری جوان خواهد ماند. در واقع یکی از رازهای اصلی جوان بودن پوست در برخی افراد و یا نژادها بالاتر بودن میزان آنتی اکسیدان پوست آنها و یا بالاتر بودن میزان آنتی اکسیدان در رژیم غذایی و بهداشتی آنها می‌باشد. علاوه بر فرآیند ذاتی اکسید شدن که با افزایش سن تشدید می‌شود، برخی عوامل از جمله دود سیگار، آب و هوای آلوده، غذای ناسالم و استرس محیطی نیز سبب افزایش اکسیدن شدن پوست می‌شود.

آنتی اکسیدان‌های موادی هستند که امکان مهار رادیکال آزاد را دارند. این مواد با رادیکال آزاد تشکیل شده در پوست بلافاصله واکنش داده و از تخریب شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. از آنجایی که رادیکال آزاد می‌تواند سبب آسیب به DNA  و در نتیجه بروز سرطان شود. در نتیجه آنتی اکسیدان نقش بسیار مهم و حیاتی در محصولات مراقبت پوستی دارند. استفاده از آنتی اکسیدان از چروک شدن، بد رنگ شدن پوست و ایجاد شواهد پیری به شکل قابل توجهی جلوگیری خواهد کرد.پلی فنول‌ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ترپن‌ها از جمله ترکیباتی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشند.

 

مهم ترین آنتی اکسیدان‌های مورد استفاده در فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی

ویتامین C

ویتامین A

ویتامین E

ترکیبات بر پایه سلنیم

ترکیبات بر پایه زینک

کاروتنوئیدها، بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن

سیلیمارین موجود در خار مریم

اپی کاتچین موجود در چای سبز

جنستئین موجود در سویا

کورکومین موجود در زرد چوبه

رسوراترول موجود در دانه انگور

 

 

مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی شامل طیف گسترده ای از مواد اولیه می‌شوند که برای اهداف مختلف، از پاکسازی و مرطوب کنندگی گرفته تا افزایش رنگ و عطر به محصولات اضافه می‌شوند. این مواد اولیه باید با دقت و میزان درست انتخاب و فرموله شوند تا فواید خاص مد نظر را برای پوست، مو و ناخن ها داشته باشند. نرم‌کننده‌هایی مانند روغن‌ها و کره‌ها باعث آبرسانی و نرمی پوست می‌شوند، در حالی که سورفکتانت‌ها با از بین بردن کثیفی، چربی و ناخالصی‌ها به پاکسازی آن کمک می‌کنند. امولسیفایرها و تغلیظ کننده‌ها به تثبیت فرمولاسیون و حفظ قوام محصول کمک می‌کنند و خواصی نظیر قابلیت استفاده آسان و بافت یکنواخت در محصول ایجاد می‌کنند. نگهدارنده ها برای جلوگیری از رشد میکروبی و افزایش عمر مفید محصول ضروری هستند، در حالی که عطرها و رایحه ها تجربه حسی محصول را بهبود می بخشند. به طور کلی مواد اولیه و تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی به دو دسته مواد عملکردی (کاربردی) و مواد فعال (موثره) تقسیم می‌شوند.

 

ترکیبات موثره در محصولات آرایشی و بهداشتی ترکیباتی هستند که به طور خاص فرموله شده‌اند تا فواید هدفمندی را برای پوست، مو یا ناخن فراهم کنند. این مواد اغلب به دلیل خواص درمانی و توانایی خاص، مانند جلوگیری از پیری، آسیب نور خورشید، هایپرپیگمانتاسیون و آکنه انتخاب می‌شوند. بر خلاف مواد کاربردی، که در درجه اول برای بهبود بافت و عملکرد محصول انتخاب و فرموله می‌شوند مواد موثره به طور فعال برای بهبود وضعیت و ظاهر پوست، مو و ... انتخاب می‌شوند. آنها ممکن است همزمان به عنوان آنتی اکسیدان، عوامل ضد آفتاب، روشن کننده پوست، عوامل ضد التهابی، یا مرطوب کننده، در میان نقش‌های دیگرشان، بسته به خواص خاص و مکانیسم عمل خود عمل کنند. ترکیبات فعال اجزای کلیدی بسیاری از فرمولاسیون های مراقبت از پوست هستند که راه حل های موثری را برای دستیابی به پوستی سالم، درخشان و جوان به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند. در ادامه به طبقه بندی مواد فعال بر اساس عملکرد و فواید آنها در فرمولاسیون های آرایشی می‌پردازیم.

 

آنتی اکسیدان آرایشی و بهداشتی

آنتی اکسیدان ها مواد موثره‌ای هستند که به دلیل توانایی‌شان در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر و محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو، معمولا در فرمول های مراقبت از پوست و مو یافت می‌شوند. رادیکال‌های آزاد که توسط عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و استرس ایجاد می‌شوند، می‌توانند به سلول های پوست آسیب رسانده و منجر به پیری زودرس، خطوط ریز، چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون شوند. آنتی اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از آسیب اکسیداتیو و ارتقای سلامت و انعطاف پذیری پوست به مبارزه با این اثرات کمک می‌کنند. این مواد نه تنها به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی کمک می‌کنند، بلکه به روشن‌تر، یکنواخت‌تر شدن پوست کمک کرده و ممکن است به مرور زمان خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش دهند. ترکیب محصولات غنی از آنتی اکسیدان در روتین‌های مراقبت از پوست می‌تواند به حفظ جوانی پوست و درخشندگی و جلوگیری از علائم پیری ناشی از استرس اکسیداتیو در آن کمک کند. آنتی اکسیدان های رایج مورد استفاده در مراقبت از پوست و مو عبارتند از

ویتامین C و E

عصاره چای سبز

رزوراترول کوآنزیم Q10

 نیاسینامید

 

 

عوامل ضد آفتاب آرایشی و بهداشتی

عوامل ضد آفتاب از اجزای ضروری محصولات مراقبت از پوست هستند که برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) ساطع شده توسط خورشید طراحی شده‌اند. اشعه ماوراء بنفش می تواند اشکال مختلفی از آسیب‌های پوستی، از جمله آفتاب سوختگی، پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست را ایجاد کند. عوامل ضد آفتاب با جذب یا انعکاس اشعه ماوراء بنفش از نفوذ آن‌ها به پوست و ایجاد آسیب جلوگیری می‌کنند. عوامل ضد آفتاب به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم می‌شوند. 

ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی هستند که اشعه ماوراء بنفش را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می‌کند و سپس از پوست آزاد می‌شود. این ترکیبات حفاظت گسترده‌ای را در برابر اشعه‌های UVA و UVB ایجاد می‌کنند و اغلب در فرمولاسیون‌ کرم‌ها و لوسیون‌های سبک و پخش پذیرتر یافت می‌شوند. مهم ترین عوامل ضد آفتاب شیمیایی به شرح ذیل می‌باشند.

 آووبنزون

اکتوکریلن

اکتینوکسات

 اکسی بنزون

 

 ضد آفتاب‌های فیزیکی (معدنی)  به عنوان مانع فیزیکی در برابر اشعه UV عمل می‌کنند. این مواد اشعه ماوراء بنفش را به دور از پوست منعکس کرده و پراکنده می‌کنند و بدون جذب مواد شیمیایی، محافظتی با طیف وسیع از طول موج را ارائه می‌کنند. ضد آفتاب‌های فیزیکی برای پوست‌های حساس مناسب هستند و اغلب برای افرادی که مستعد تحریک یا آلرژی هستند توصیه می‌شوند.مهم ترین ترکیبات ضد آفتاب معدنی عبارتند از:

ترکیبات حاوی  زینک اکسید

و ترکیبات حاوی تیتانیوم دی اکسید

 

 

هر دو عوامل ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی در فرمولاسیون های مختلفی از جمله لوسیون‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها، اسپری‌ها و چسب‌های  ضد آفتاب برای مطابقت با ترجیحات و انواع پوست استفاده می‌شوند. ایجاد کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بالاتر از آن برای ایجاد خاصیت از محافظت کافی در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ضروری است.

 

روشن کننده‌های پوست در فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی

روشن کننده‌های پوست مواد آرایشی هستند که برای رفع هایپرپیگمانتاسیون، رنگ ناهموار پوست و لکه های تیره پوست طراحی شده اند و به داشتن پوستی درخشان‌تر و یکنواخت‌تر کمک می‌کنند. این مواد با مهار تولید ملانین، تقویت گردش سلولی و کاهش بی‌نظمی‌های رنگدانه ظاهری عمل می‌کنند. وشن کننده های پوست در اشکال مختلف از جمله سرم‌ها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌ها به کار می‌روند و می توانند در روتین‌های روزانه مراقبت از پوست گنجانده شوند تا نگرانی های مربوط به رنگدانه‌های خاص برطرف شود و پوستی درخشان‌تر و یکنواخت‌تر بدهند. از جمله مهم ترین ترکیبات روشن کننده مورد استفاده در فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی به شرح ذیل می‌باشند.

هیدروکینون

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)

ویتامین C  (اسکوربیک اسید)

نیاسینامید (ویتامین B3) 

عصاره شیرین بیان

 

 

ترکیبات ضد پیری در فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی

ترکیبات ضد پیری موادی هستند که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست برای رفع علائم پیری از جمله چین و چروک، خطوط ریز، از دست دادن استحکام و رنگ ناهموار پوست استفاده می‌شوند. این ترکیبات با تحریک تولید کلاژن، ترویج نوسازی پوست و محافظت در برابر آسیب‌های محیطی عمل می‌کنند. این ترکیبات ضد پیری را می‌توان در فرمولاسیون محصولات مختلف مراقبت از پوست، از جمله سرم‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها جا داد. استفاده از آن‌ها در روتین‌های روزانه مراقبت از پوست به مبارزه با علائم مشهود پیری و حفظ جوانی پوست کمک می‌کند.

 

رتینوئیدها (رتینول، رتینیل پالمیتات)

پپتیدها

هیالورونیک اسید

آنتی اکسیدان ها (ویتامین C، ویتامین E، عصاره چای سبز)

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)

 بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs)

 

 

ترکیبات ضد جوش و  ضد آکنه در محصولات آرایشی و بهداشتی

ترکیبات ضد جوش و ضد آکنه اجزای ضروری در محصولات مراقبت از پوست هستند که برای درمان و پیشگیری از جوش و آکنه با هدف قرار دادن علل زمینه‌ای آکنه از جمله تولید بیش از حد چربی، التهاب و رشد بیش از حد باکتری‌ها طراحی شده‌اند. این مواد به باز کردن منافذ، کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه کمک می‌کنند و در نتیجه با لایه برداری جزئی از پوست منجر به ایجاد پوستی شفاف‌تر و سالم‌تر می‌شوند. این ترکیبات ضد آکنه را می‌توان در فرمولاسیون محصولات مختلف مراقبت از پوست، از جمله شوینده‌ها، پاک کننده‌ها، تونرها، سرم‌ها و مرطوب کننده‌هایی که به طور خاص برای پوست های مستعد آکنه فرموله می‌شوند جا داد. استفاده از محصولات ضد آکنه به طور مداوم و طبق دستورالعمل برای درمان موثر و پیشگیری از جوش و در عین حال حفظ سلامت و تعادل پوست ضروری است. علاوه بر این، افرادی که دارای پوست مستعد آکنه هستند باید از استفاده از شوینده‌های قوی یا کومدوژنیک که می توانند آکنه را تحریک و تشدید کنند، اجتناب کنند. از جمله مهم ترین مواد اولیه مورد استفاده در فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی به شرح ذیل می‌باشند.

 

سالیسیلیک اسید

بنزوئیل پراکسید، رتینوئیدها (رتینول، ترتینوئین)

گلیکولیک اسید

لاکتیک اسید

 روغن درخت چای

 

انتخاب مواد اولیه و فرمولاسیون مناسب برای تولیدکنندگان و برندهای محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار مهم است و می‌تواند اثربخشی محصول، سلامت و رضایت مشتری را تضمین کند. با انتخاب مواد اولیه با کیفیت و فرمولاسیون‌های نوآورانه، شرکت‌ها می توانند محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید کنند که علاوه بر برآورده‌سازی نیازهای مصرف کننده، اعتماد به نام شرکت و برند را در بازار رقابتی فعلی ایجاد کند. در مجموعه پلینو می‌توانید هم از مشاوره تخصصی تیم متخصص در زمینه فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی بهره گرفته و هم در طیف گسترده ای از انواع مواد اولیه آرایشی را تهیه نمایید.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved