فرآیند تولید پلاستیک| معرفی روش‌های قالبگیری

01 فروردین 1403 ساعت 14:48

 

 

 

قالبگیری فشاری (Compression Molding)

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های شکل‌دهی است و در ابتدا برای ترموست‌ها استفاده می‌شد. معمولا لاستیک‌ها با این روش شکل‌دهی می‌شوند.
شکل‌دهی ترموپلاستیک‌ها: ابتدا مواد به درون قالب ریخته می‌شود، یک زمان پیش گرم می‌دهیم تا مذاب شود و سپس فشار را اعمال می کنیم تا شکل دهی انجام شود. پس از خروج ماده از زیر فشار، آن را به قالب سرد منتقل و تحت فشار سرد می‌کنیم تا از جمع شدگی محصول جلوگیری کنیم.

 

قالبگیری فشاری

قالبگیری انتقالی(Transfer Molding)

 

مانند قالبگیری فشاری است، با این تفاوت که یک انتقال در آن رخ می‌دهد. با اعمال فشار پیستون، ماده به قالب انتقال داده می‌شود. معمولا برای قطعات رابری و سیلیکونی استفاده می شود و برای پلاستیک‌ها کاربردی ندارد.

 

قالبگیری انتقالی پلاستیک

 

قالبگیری چرخشی(Rotational Molding)

یکی از روش های ساده و مناسب برای تولید قطعات پلاستیکی بزرگ و توخالی است.از جمله قطعات قالبگیری شده با استفاده از این روش می توان به مخازن آب و مواد شیمایی، توپ فوتبال، سطل های زباله و قایق های پلاستیکی اشاره کرد. تفاوفت این روش با قالبگیری تزریق این است که مواد اولیه به جای آنکه ذوب شده و با فشار وارد قالب شود، از همان ابتدا در قالب ریخته شده و تحت فشار اتمسفر با حرارت بالا ذوب و به شکل قالب در می آیند. انتخاب مواد برای قالبگیری با استفاده از این روش محدویت هایی دارد با این حال امروزه به طور گسترده از پلی اتیلن می کنند، پی وی سی نیز در برخی کاربرد ها به این روش قالبگیری می شود.

مزایای قالبگیری دورانی:
تولید قطعات بزرگ با توزیع یکنواخت در دیواره ها.
قالب مورد نیاز این روش ساده و به زمان کمی برای تولید نیاز دارد.
کاهش ضایعت و اتلاف مواد.

معایب قالبگیری دورانی:
زمان تولید طولانی است.
برای تولید قطعات کوچک و پیچیده مناسب نیست.

 

قالبگیری چرخشی

قالبگیری تزریقی واکنشی(Reactive Injection Molding)

 

در این روش درون قالب یک واکنش رخ می‌دهد. به عنوان مثال تولید قطعات پلی‌یورتانی که در آن ایزوسیانات و پلی‌ال وارد قالب شده و درون قالب باهم واکنش می‌دهند و پلیمریزاسیون انجام می‌شود و شکل قالب را به خود می‌گیرند.

قالبگیری واکنشی پلیمری

قالبگیری دمشی(Blow Molding)

 

این روش برای تولید قطعات توخالی در حجم‌های مختلف به کار می‌رود.

 

 

در این روش یک اکسترودر داریم که مذاب را فراهم می‌کند و مذاب به شکل بالن تولید می‌شود که به آن Parison  گفته‌ می‌شود. سپس قالب اطراف آن بسته و هوا در آن دمیده می‌شود و شکل قالب را به خود می گیرد. با سرد شدن نمونه قالب باز شده و محصول خارج می شود.

قالبگیری دمشی

 

در روش Injection Blown Molding دیگر Parison تولید نمی شود. مذاب پلیمر در یک قالب تزریق می‌شود و یک Preform از نمونه تهیه می‌کنند. سپس نمونه در قالب نهایی قرار گرفته، گرم شده و هوا در آن دمیده می شود و شکل می گیرد. به عنوان مثال در تهیه بطری‌های PET کاربرد دارد.

 

قالبگیری دمشی پلاستیک

قالبگیری تزریقی (Injection Molding)


این روش برای تولید محصول با شکل پیچیده به کار می‌رود. با چرخش پیچ، پلیمر اکسترودر وارد شده و ذوب می شود. سپس با حرکت رو به جلوی پیچ، مذاب به داخل قالب تزریق می شود و پس از سرد شدن شکل قالب را به خود می گیرد.

تزریق پلاستیک

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved