نرم کننده آرایشی و بهداشتی

27 اسفند 1402 ساعت 15:18

نرم کننده یا Emollient  یکی دیگر از اجزای مهم فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی بخصوص محصولات مراقبت پوست هستند. نرم کننده پوست عمدتا موادی با حالت خاصیت وکسی، روان کنندگی هستند که از تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری کرده و اثر نرم کنندگی و ایجاد لطافت در پوست دارند. نرم کننده‌ها عمدتا شامل روغن‌های گیاهی می‌شوند. همچین برخی ترکیبات دیگر از جمله کره‌ها، لانولین و پارافین در کنار خواص انسداد کننده، خواص نرم کنندگی نیز دارند.

 

نرم کننده آرایشی و بهداشتی چیست؟

نرم کننده آرایشی عمدتا موادی با ساختار شیمیایی استئارات، میریستات، پالمیتیات، تری گلیسیرید، بزوآت و ... هستند. در واقع نرم کننده‌ها به عنوان یک عامل چربی ساز یا  refatting agents نیز در نظر گرفته می‌شوند که یک لایه لیپید روی سطح پوست ایجاد کرده و علاوه بر کاهش تبخیر آب به ایجاد حس نرمی و لطفات پوست کمک می‌کنند، به همین دلیل نرم کننده‌ها عمدتا در فرمولاسیون مرطوب کننده‌ها یافت می‌شوند.

نرم کننده‌ها دسته ای گسترده از مواد هستند. انواه روغن طبیعی، کره طبیعی، پارافین، اسیدچرب و گلیکول‌ها دارای خواص نرم کننده گی هستند و به عنوان یک Emollient در نظر گرفته می‌شوند.

خاصیت نرم کنندگی چگونه ایجاد می‌شود؟

در اثر لایه بردار پوست(desquamation) سلول‌های مرده سطح پوست را ترک می‌کنند، مواد نرم کننده امکان پر کردن فضا خالی ایجاد شده را داشته و به صاف شدن لبه‌های پیچ خورده سلولی کمک می‌کنند. این خاصیت به عنوان یکی از اثرات مهم نرم کنندگی در نظر گرفته می‌شود.

 

انواع نرم کننده و ویژگی مهم آنها

نرم کننده هیدروکربی از جمله پارافین بهداشتی

باعث ایجاد حس روغنی در پوست نشده و حس سبکی به پوست می‌دهد.

الکل چرب

باعث افزایش براقیت پوست شده

استر چرب عمدتا از روغن سویا، پالم، نارگیل و...

برای افزایش اقوام و پخش بهتر عوامل ضد آفتاب موثر اند.

سیلیکون‌ها از جمله PDMS

پلیمری هستند و در انواع مختلف ویسکوزیته موجود اند.

 
روغن‌های و کره‌های گیاهی و طبیعی (مانند روغن کلزا، روغن آفتابگردان و روغن سویا و ...) از جمله نرم‌کننده‌های مطلوب و محبوب بازار هستند که در کاربردهای مراقبت از پوست دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز هستند. در ادامه به معرفی برخی از روغن ها و خواص آنها می‌پردازیم:

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم یک  روغن آنتی اکسیدان است که میزان ویتامین E در آن بیشتر از هر روغن طبیعی دیگری است. این روغن در درجه اول به عنوان یک نرم‌کننده برای مرطوب کردن و از بین بردن پوسته‌های خشک و تحریک شده استفاده می‌شود. روغن جوانه گندم دارای خواص بازسازی سلولی است که آن را به انتخابی عالی برای فرمولاسیون‌های ضدچروک و ضد پیری تبدیل می‌کند.

روغن آووکادو

روغن آووکادو خاصیت آبرسانی بسیار عمیقی دارد و با چربی‌های پوست سازگاری بسیار بالایی دارد. ااین روغن همچنین یک آنتی اکسیدان قوی می‌باشد که سرشار از کلروفیل، ویتامین E، امگا 3 و امگا 9 است. حضور این روغن در فرمولاسیون‌های مراقبت از پوست سلامت و شادابی پوست را بسیار بهبود می‌بخشد.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا دارای خواص نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی ذاتی بسیار عالی می‌باشد. این روغن همچنین خواص پایداری اکسیداتیو بسیار مناسبی دارد. این خواص روغن جوجوبا را به یکی از برترین و پرکاربردترین مواد آرایشی لیپیدی در جهان تبدیل می‌کند که اغلب در فرمولاسیون‌های مراقبت از پوست ضد چروک، ضدپیری استفاده می‌شود.

کره کاکائو

کره کاکائو یکی از پایدارترین چربی‌های شناخته شده جهان است. کره کاکائو خالص که مملو از آنتی اکسیدان‌های طبیعی است از ترشیدگی  محصول جلوگیری کرده و به آن دو تا پنج سال ماندگاری می‌دهد. این ماده پوست را نرم و صاف کرده و به کاهش علائم کشش (بعد از چاقی یا لاغری) پوست و اسکار (زخم، عمل و ...) کمک می‌کند. این ویژگی‌ها کره کاکائو را به یک کرم ماساژ عالی تبدیل می‌کند که به عنوان آنتی اکسیدان، نرم‌کننده و صاف کننده پوست نیز عمل می‌کند.

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین یکی از مواد اولیه آرایشی و بهداشتی قدیمی و تاریخی است. این روغن دارای خواص ترمیمی مختلفی چون ضدخارش، ضدخشکی، ضد التهاب و  نرم کنندگی است. روغن بادام شیرین حاوی 24٪ اسید لینولئیک و مقدار فوق العاده بالایی از آنتی اکسیدان EFA می‌باشد که آن را به گزینه عالی برای استفاده در کرم‌های نرم کننده، مرطوب کننده و ضد پیری می‌کند.

کره شیا (شی باتر)

کره شیا (شی باتر) به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این ماده سرشار از ویتامین E است و یک آنتی اکسیدان ضد پیری طبیعی است که گردش خون زیر پوست را افزایش می‌دهد، این کره همچنین حاوی آنتی اکسیدان های بتاکاروتن و ویتامین A نیز می‌باشد.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved