بررسی کوپلیمرهای وینیلی

12 خرداد 1402 ساعت 22:36

کوپلیمرهای وینیل کلرید

از پلیمریزاسیون دو یا چند مونومر مختلف، می‌توان پلیمرهایی ساخت که دارای خواص و ساختمان متفاوتی هستند. به این نوع پلیمرها، کوپلیمر می‌گویند. کوپلیمرها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را به چهار دسته، تقسیم‌بندی کرد. این دسته‌ها عبارتند از: تصادفی، تناوبی، پیوندی و دسته‌ای. کوپلیمرها هرکدام از این دسته‌ها از نظر ساختمان و خواص با یکدیگر متفاوت هستند.

کوپلیمر وینیل کلراید با وینیل استات (VC/VAC) ، یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع از کوپلیمرهای وینیل کلرید است. البته این ماده به طور خالص مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. خصوصا در بیشتر کوپلیمرهای تجاری، به یک نسبت کمی کومونومر در زنجیره پلیمری آنها به صورت تصادفی توزیع شده است. این یعنی بیشتر کوپلیمرهای موجود، دارای کومونومر تصادفی هستند اما وینیل کلریدها در زنجیره‌ها غالب هستند.

 

انواع کوپلیمرهای وینیل کلرید

کوپلیمرهای وینیل کلرید انواع مختلفی دارند که هرکدام دارای کاربرد خاصی است. برای مثال در بسیاری از ترکیبات خاص پی وی سی، برای بالا بردن سهولت در دمای پردازش، از کوپلیمرهای وینیل کلریدی استفاده می‌شود که حاوی مقدار کمی VDC است. همینطور برای ساخت موادی مانند، فیلم‌های self-supporter، نفوذپذیری کم و غیره، از VC استفاده می‌شود.

برخی از ترپلیمرهای وینیل کلرید در پوشش‌های سطحی استفاده می‌شوند. پلیمرهای پیوندی و ترپلیمرهای خاصی نیز به عنوان پلیمرهای پایه یا اصلاح‌کننده‌های پلیمری در ترکیبات PVC مقاوم در برابر هوا استفاده می‌شوند. کوپلیمرهای پیوندی معمولاً گرانتر از کوپلیمرهای زنجیره اصلی هستند. وینیل کلرید نیز در برخی از انواع الیاف کوپلیمر اکریلیک، به نسبت کم به عنوان یک کومونومر استفاده می‌شود.

 

مشاهده انواع مواد اولیه پلیمری موجود در سایت پلینو

کاربردها

بیشتر کوپلیمرها خاصیت مرتبط با اثرات "نرم کنندگی داخلی" واحدهای همومونومر دارند: به این صورت که در مقایسه با هموپلیمرها، دمای پردازش و Tg کاهش می‌یابد و علاوه بر این تحت عملیات دستگاه، دمای نرم شدن، و دمای انحراف نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه سختی نیز معمولاً کاهش می‌یابد و این باعث افزایش کشش پذیری می‌شود.

 

حلال پذیری کوپلیمرها

یکی از ویژگی‌های مهم کوپلیمرها این است که معمولاً راحت‌تر از هموپلیمرها حل می‌شوند: آن‌هایی که به‌عنوان چسبنده در پوشش‌های سطحی استفاده می‌شوند، تمایل چسبندگی بیشتری به لایه‌ها دارند و کومونومرهای مناسب نیز اغلب برای تقویت چسبندگی در زنجیره اضافه می‌شوند.

 

ساختار

به طور کلی، مورفولوژی اکثر کوپلیمرها مشابه مورفولوژی هموپلیمر PVC است، با این تفاوت که کاهش نظم زنجیره یک مانع اضافی برای تبلور است. این مورد در مورد کوپلیمرهای VDC/VC است: ساختار زنجیره ای PVDC مناسب برای تبلور است و تبلور هموپلیمر معمولاً زیاد است. با این حال، نظم ساختاری و در نتیجه سهولت تبلور به تدریج با افزایش محتوای واحدهای VC زنجیره پلیمری کاهش می‌یابد، تا زمانی که در محتوای VC تقریبا 30 درصد، کوپلیمر غیر بلوری شود.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved