معرفی سازگارکننده‌های جدید در صنعت پلاستیک

17 اردیبهشت 1403 ساعت 12:16

ترکیب پلاستیک‌ها بخصوص در بخش بازیافت و همچنین ترکیبت انواع فیلرها با پلاستیک می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد. سازگاری اجزای ترکیب شده با هم از جمله مهم ترین مواردی هستند که در آلیاژ سازی انواع پلاستیک و یا کامپاندینگ پلاستیک بازیافتی باید در نظر گرفت. افزودنی سازگار کننده و عوامل جفت کننده یکی از افزودنی‌های مهم برای افزایش سازگاری در پلاستیک‌ها هستند. ترکیباتی چون مالئیک انیدرید (maleic anhydride (MAH)) از جمله سازگارکننده‌هایی هستند که به شکل سنتی برای پلاستیک‌های مورد استفاده قرار گرفته اند.

سازگارکننده‌های تیتاناتی جدید توسه داده شده بر پایه اولئیک اسید استخراج شده از درخت کاج هستند و برای موارد ذیر کاربرد دارند.

تولید کوپلیمر پی وی سی از جمله کوپلیمر پی وی  سی با پلی اتیلن، پلی کربنات و ...

تولید عوامل فوم زا اصلاح شده بر پایه بی کربنات سدیم برای جایزگیرن شدن با آزو دی کربن آمید

تولید نانو پلیمر بر پایه گرافن و به منظور پخش بهتر گرافن در پلیمر

 

در سال‌های گذشته برندهای معتبری چون kenrich، byk، dow، basf  و interfacepolymer  انواع جدیدی از سازگار کننده‌ها و پلاستیک‌های سازگار شده را ارئه کرده اند.

سازگار کننده پلاستیک

افزودنی سازگار کننده شرکت Kenrich Petrochemicals

جدید ترین افزودنی جفت کننده (coupling agent) توسعه داده شده توسط این برند عامل جفت کننده بر پایه تیتانات بوده که از اسید اولیئک استخراج شده از درخت کاج حاصل می‌شود. با توجه به تولید این سازگار کننده از منابع طبیعی و سبز این نوع سازگارکننده‌ها از اهمیت بالایی در سال‌های آینده برخوردار خواهند شد. این افزودنی با نام تجاری Ken reat  عرضه می‌شود.

از جمله مهم ترین کابردهای افزودنی جفت کننده بر پایه تیتانات استفاده از این ماده در تولید کوپلیمر پی وی سی می‌باشد. این نوع سازگارکننده‌ها جریان مذاب بهتری از پلاستیک در دمای پایین فراهم کرده و امکان آلیاژ سازی پی وی  سی با پلی کربنات، پی وی سی با پلی اتیلن، پی وی سی با لاستیک پایه نیتریل، پی وی س ی با وینیل کلراید اکریلو نیتریل و ... را فراهم کرده که برای کاربردهای ویژه بخصوص صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دیگر کاربردهای افزودنی جفت کننده ken-react  استفاده به عنوان اصلاح عوامل فوم زا است. از این عامل فوم زا برای اصلاح سدیم بی کربنات استفاده شده تا رفتار افزودنی آزو دی کربن آمید را تقلید کرده و در دما و مدت زمان مشابه با آزو دی کربن آمید، گاز ایجاد کند. کاربرد عامل جفت کننده تیتاناتی برای اصلاح مواد فوم زا برای تولید انواع فوم پی وی سی و پلی اتیلن کاربرد دارد.

عوامل جفت کننده بر پایه تیتانات به افزایش پراکنش گرافن نیز کمک می‌کند. گرافین یک نانو افزودنی با خواص ویژه است که استفاده آن در تولید پلاستیک در سال‌های اخیر گسترش یافته است. چالش اصلی در استفاده از نانو گرافن پخش مناسب و جلوگیری از اگلومره شدن ( گلوخه شدن) است. کلوخه‌ها ایجاد شدن معمولا در دمای فرآیند و میزان تنش اعمال شده در اکسترودرهای متداول پراکنش خوبی از خود نشان نمی‌دهند. مواد جفت کننده بر پایه تیتانات قادرند به شکل قابل توجهی به میزان پراکنش این نانوذرات کمک کنند. ترکیبات تیتانات یا زیرکونات یک پیوند کوالانسی بین پلیمر و گرافن برقرار کرده و به عملکرد بهتر گرافن کمک می‌کنند.

انواع سازگار کننده پلاستیک شرکت BYK

گرید SCONA  پلیمرها گرفت شده هستند که به عنوان سازگارکننده، عامل جفت کننده، اصلاح کننده ویسکوزیته و اصلاح کننده مقاومت ضربه عمل می‌کنند. انواع سازگار کننده بایو این شرکت بر پایه PLA  گرفت شده هستند که برای افزایش سازگاری افزودنی و پلیمرهای قطبی با PLA  مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ترکیبات عمدتا از PLA  گرفت شده با مالئیک انیدرید یا پلیمرهای گرفت شده با گلیسیدیل متاکریلات (glycidylmethacrylate (GMA)-grafted polymer) هستند. همچنین گریدهایی از پلیمر گرفت شده با آکریلیک نیز توسط این برند توسعه داده شده که برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سازگار کننده شرکت SK Functional

سازگارکننده جدید SKFP  نوعی ترپلیمر است که برای بهبود خواص آلیاژ پلی اتیلن و EVOH  مورد استفاده است که جهت تولید فیلم‌های چند لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تر پلیمر از ترکیب سه پلیمر بوتیل اکریلات، مالئیک انیدرید و اتیلن تشکیل شده است.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved