راهنمای عیب یابی فرآیند تولید

داشتن تجهیزات خوب و مواد اولیه مناسب موضوع مهم در تولید است، اما در بسیاری از موارد عدم دانش یا تجربی کافی ممکن است، مشکلات بسیاری در تولید ایجاد کند. در برخی موارد دیده شده که حتی یک مشکل ساده که با دریافت مشاوره تخصصی قابل حل بوده است، تولید کننده را درگیر یک بازی حدس و خطا کرده و ضرر و زیان زیادی را به دنبال داشته است. لذا با دریافت مشاوره برای حل مشکلات تولید، یک مشکل زوده تر و یا با هزینه کمتری حل خواهد شد.

خدمات عیب یابی پلینو به چه شکل است؟

روش اول استفاده از پکیج تخصصی پلینو

بسیاری از مشکلاتی که برای شما در تولید پیش می‌آید، قبلا توسط تولیدکنندگان دیگری تجربه شده است. مهندسین پلینو با تجربه 30 ساله در تولید انواع محصولات پلیمری، پاسخ این مشکلات را در یک کتاب و فیلم آموزشی ارائه کرده اند و شما با مطالعه آن قادر خواهید بود تا بسیاری از مشکلات را حل کنید. از جمله موارد ذیل

برخی از مشکلات مطرح شده که در پکیج تخصصی پلینو به آن پرداخته شده است.

ردیف مشکلات تولید بررسی شده در پکیج پلینو
1 علت شکنندگی محصول
2 علت زرد شدن محصول
3 کاهش براقیت محصول
4 فیش آی
5 زبری سطح محصول
6 موج انداختن و نا یکنواختی سطح
7 ضخامت نایکنواخت محصول
8 نوسان در خروجی

اینها و ده‌ها مورد مشابه در پکیج پلینو بررسی شده و روش حل آن چه از نظر تغییر در فرمولاسیون و چه از نظر تغییر در ماشین آلات ارائع شده است.

روش دوم قرارداد مشاوره تخصصی عیب یابی

در برخی موارد حجم مشکلات به حدی است که حضور مشاور در محل کارخانه شما ضروری می‌باشد. در این موارد پلینو با ارسال تیم مشاوره و عیب یابی در محل به بررسی مشکل و حل آن در قالب قرارداد مشاوره خواهد پرداخت.

 

پیش‌شرط‌های مهم یک فرایند عیب‌یابی موثر در کارخانه چیست؟

  • تجهیزات خوب
  • درک درست از فرایند تولید (آموزش پایه)
  • جمع‌آوری و تحلیل داده‌های گذشته (مدیریت خوب)
  • نیرو کاربرد (اپراتور و کارشناس مسبلط)
  • مشاوران متخصصی 
  • اطلاعات کافی از مواد

 

برای دریافت آموزش پایه در مورد روش‌ها و اصول عیب یابی در خط تولید پیشنهاد می‌شود، کتاب راهنمای تولید محصولات پی وی سی را مطالعه نمایید. در ادامه بخشی از مطالب این کتاب مفید آورده شده است.

 

 

  • اطلاعات درباره خوراک

همان قدر که عملکرد یک اکسترودر به خصوصیات ماشین وابسته است، به ویژگی‌ها و کیفیت مواد ورودی نیز وابسته است. ویژگی‌های اثر گذار مواد بر فرایند شامل خواص توده‌ای جریان، خواص جریان مذاب و خواص حرارتی می‌شود.

  • خواص توده‌ای جریان: دانسیته‌ توده‌ای، تراکم پذیری، اندازه ذرات، شکل ذرات، ضرایب اصطکاک داخلی و خارجی و میزان تمایل مواد به تشکیل کلوخه.
  • خواص جریان مذاب: ویسکوزیته برشی و کششی به صورت تابعی از سرعت برشی و دما. شاخص جریان مذاب که معمولاً گرفته می‌شود فقط اطلاعات محدودی در مورد ویسکوزیته مذاب می‌دهد که البته این مورد نیز درباره پی‌وی‌سی به کار نمی‌آید.
  • خواص حرارتی: حرارت ویژه، دمای انتقال شیشه‌ای، نقطه ذوب کریستال‌ها ، گرمای نهان پخت، هدایت حرارتی، دانسیته، دمای تخریب، و زمان القا به صورت تابعی از دما. با توجه به حساس بودن پلیمر پی‌وی‌سی نسبت به تخریب کیفیت و ویژگی‌های استابیلایزر نیز اهیمت بسیاری دارد.

به طور کلی، داده‌ها و خواص مواد پلیمری همواره تابعی از دما و فشار هستند. همچنین ممکن است تابعی از زبری سطح، سرعت حرکت مواد، توزیع اندازه ذرات، سرعت برشی و زمان نیز باشند. در حقیقت، خواص حرارتی پلیمرها به شدت به ساختار بلورینگی پلیمر شامل آمورف، بلورینه و نیمه بلورینه وابسته است.

اگر تغییر در مواد یک یا چند ویژگی آمیزه را تغییر دهد، ممکن است باعث ایجاد مشکل در فرایند شود. در این صورت، مسئول فرایند عیب‌یابی نخست باید سوابق QC مواد ورودی را به منظور هرگونه تغییر خواص مورد بررسی قرار دهد. متاسفانه در اکثر موارد، تست‌های انجام شده روی مواد اولیه بسیار محدود هستند و مستقیماً در خط تولید استفاده می‌شوند. بنابراین برای عیب‌یابی و خسارت کمتر  یک واحد تولیدی نیازمند واحد آزمایشگاهی است که بتواند مواد اولیه را نیز بررسی کند.

یک روش عملی برای شناسایی مشکلات مرتبط با مواد، اکسترود کردن موادی است که از قبل موجود است. در صورت برطرف شدن مشکل، احتمال قوی بر مسئله‌دار بودن مواد است. بنابراین همواره تلاش کنید بخشی از مواد قبلی را نگهدارید.  اگر مشکل از مواد باشد، دو راه حل وجود دارد. ساده ترین راه این است که تغییرات مواد را به حالت اول بازگردانید. به عبارت دیگر تمام تغییراتی که مرتبط با مواد است را حذف نمایید، اگر مشکل مربوط به مواد باشد باید مرتفع شود هر چند در برخی موارد دیگر امکان تغییر مواد وجود ندارد. راه دوم برای حالتی است که تغییرات مواد دائمی است، در این صورت فرایند اکستروژن باید مجدداً و با توجه به مواد جدید تنظیم شود.

  • روش های حل مسئله

وقتی یک مشکل پیچیده ایجاد می‌شود ممکن است دلایل بسیار زیادی داشته باشد که در اثر وجود آنها مشکل ایجاد شده باشد. برای شناسایی این دلایل از نمودارهای علت-معلول استفاده می‌شود که انواع مختلفی مانند نمودارهای استخوان ماهی (fishbone)، دیاگرام ایشی‌کاوا (Ishikawa)، دیاگرام درختی مشکل (problem tree diagram)، چک لیست‌های مشکل(problem check list)، نقشه‌های ذهنی (mind maps)، نقشه‌های مفهومی (concept maps) و ... دارد.

نقشه مفهومی نموداری است گرافیکی که روابط میان مفاهیم مختلف را قابل مشاهده می‌کند. مفاهیم مختلف به صورت باکس‌های مختلف تعریف می‌شوند و بر اساس روابط علمی تعریف شده توسط فلش به یکدیگر مرتبط می‌شوند. تصویر زیر یک نقشه مفهومی را برای مشکل سفیدشدگی محصول نشان می‌دهد.

عیب یابی فرآیند تولید-پلینو

 

 

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyno All Right Reserved